منتديات ابناء السلام

أهلاً بمن أتانا بتحية وسلام يريد منا ترحيباً بأحلى كلام يريد أن ننرحب به للإنضمام إلى مركب أعضاءنا الكرام أهلاً بك في منتديات ابناء السلام هذه الرسالة تفيد بانك غير مسجل معنا الرجاء التسجيل او التعريف بنفسك شكراً الادارة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات ابناء السلام

أهلاً بمن أتانا بتحية وسلام يريد منا ترحيباً بأحلى كلام يريد أن ننرحب به للإنضمام إلى مركب أعضاءنا الكرام أهلاً بك في منتديات ابناء السلام هذه الرسالة تفيد بانك غير مسجل معنا الرجاء التسجيل او التعريف بنفسك شكراً الادارة

منتديات ابناء السلام

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات ابناء السلام

منتدي إسلامي إجتماعي ثقافي تكنلوجي

الفرق بين السويتش والهب

Admin
    Admin

الفرق بين السويتش والهب Empty الفرق بين السويتش والهب

مُساهمة  Admin الخميس مايو 17, 2012 10:50 am

الفرق بين السويتش والهب Smileet1132522245bz9

الفرق بين السويتش والهب
    ان الهب hub مثل السويتشSwitch ولا يفرق عنة شيئ.
    فقررت ان اكتب موضوع موضوحا فية الفرق بين الهب والسويتش
    أولا:- الهب HUB

الفرق بين السويتش والهب Hub-uplink-ports

الهب هو جهاز توصيل شبكة بجيث يوصل اكثر من جهاز مع بعض لتكوين شبكة وهو يتعامل مع الداتا كانها موجات كهربائية Signals ولا يتعامل معها كانها داتا ولا يفم يعنى ايه IP او اسم جهاز يعنى ايه ولا يفهم اي شيئ هو بكل بساطة مثل مشترك الكهرباء الذى يوصل الكهرباء الى الفيديو والتليفزيون والكاسيت مع بعض فهو لا يفهم شيئ ويرسل الداتا بنظام البرود كاست Broadcat اي انه عندما يريد احد اعضاء الشبكة ان يرسل داتا مهما كان حجمها فانه يرسلها لجميع الاجهزة وصاحب الداتا هو الى يقبلها فقط.......انا سامع واحد بيقولى ازاى يعنى او يا عم بس ما تزعل انا افهمك.
    لدينا شبكة مكونة من 10 اجهزة موصولين على هب PC1 & PC2 & PC3 ......................PC10
    الجهاز PC3 يريد ارسال داتا للجهاز PC9 ومالوا ما فيها شيئ يرسلها وبعد ما يرسلها بتروح للهب الى بدورة هيوصلها للجهاز PC9 بس ازاى بقة احنا طبعا عارفين ان الداتا لما تتنقل بيكون مكتوب فيها مين الى باعتها ورايحة لمين وطبعا زى ما قلنا ان الهب مابيفهمش دا فيعمل اية بقى الاستاذ هب يرسل الداتا لجميع الاجهزة المتوصلة به ويسأل كل جهاز ان PC 9 يقولى لا مو انا ....PC 9 يقولى لا مو انا ....PC 9 يقولى لا مو انا ....PC 9 يقولى لا مو انا ....PC 9 يقولى ايوا انا فى حاجة يقولوا ايوا فى داتا ليك خدها يقولك طيب شكرا يا سيدى تعبناك معانا.....ولو لاحظلوا انه يرسل الداتا لجميع الجهزة وهذا طبعا يعمل تحميل شديد على الشبكة وعلى الكابلات وهذا يسبب بطئ الشبكة جدا.
    واهم واخطر شيئ انه فى حالة ارسال داتا لا يستطيع اى فرد ارسال داتا يعنى احتكار....

ثانيا: السويتش Switch

السويتش هو ايضا جهاز لتوصيل اكثر من جهاز لعمل شبكة ولكنة به بايوس وشغال ببرنامج معين وفية ذاكرة للتخزين بس تخزين ايه؟؟؟؟
    تخزين رقم مسلسل كل كارت شبكة راكب على الاجهزة الموصلة بالسويتش MAC ADDRESS وذا الرقم بيكون مطبوع على الكارت الشبكة الى موجود بالجهاز ولو عايز تعرف الرقم تبعك تعمل ايه Start> Run > command > Enter راح تلاقى داخل على الدوس تكتب Ipconfig/all وانتر

راح تلاقى جابلك البيانات دى

هتلاقى فى سادس سطر من تحت مكتوب Physical Address ومكتوب امامها 6 خانات فيها ارقام على حروف هو دا الرقم بتاع الكارت
    نرجع لموضوعنا الى هو جدول تخزين العناوين فى السويتش Mac Address Table
    بيكون مسجل فيه الجدول دا رقم كل جهاز فى الشبكة مثل ما فى الصورة الى تحت

فيحصل الاتى لما يجى الجهاز PC3 يرسل داتا الى الجهاز PC9 هو بيكون طبعا ومخزن فى كل جهاز من اجهزة الشبكة رقم اى بى كل جهاز واسمة والماك تبعو فيرسل عن طريق الماك فيروح للسويتش يقولة حد الداتا دى وصلها للجهاز الى الماك بتاعة XX-XX-XX-XX-XX-XX فيقولة السويتش من عينى انت تأمرنى يروح السويتش يدور على الرقم عندة لو وجدة يرسله الداتا على طول من غير ما يدور ويتعب وبهذا يكون السويتش وفر الوقت والباندودث بتاعة الشبكة ........انا سامع واحد بيقول طيب والسويتش بيعرف منين الماك بتاع كل جهاز يا فالح يالى اسمك MCSE...... طيب اقولك يا سيدى بس ما تزعل....
    السويتش اول ما بيشتعل وتوصل فية RG بتاع جهاز من الاجهزو الموجود هو بيعمل مع الجهاز اتصال ويقولة رقم الماك بتاعك كام يقولة طبعا الرقم على طول ويبدا السويتش بتسجيل كل جهاز موصل على الشبكة عندة فى الجدول.
    * ملجوظة هامة *
    رقم الكارت الى هو رقم الماك اسحالة يتكرر فى كارت تانى فى العالم لنه بيكون مكون من الاتى اول خانتين بيكون مخصص لدولة الى فيها المصنع والتانى بيكون مسجل للشركة وبعد كدا بيمون التسلسل بتاع الكروت فلا يمكن تكرارة ابدا مثل رقم ال IP

منقول
    من منتديات صهيب التجاني صالح

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء مارس 19, 2024 2:04 am